Smid vanetænkning på porten med et foredrag

foredrag om vaner og forandringer

Et foredrag om at lære at bryde gamle vaner og turde gå forrest i forandringsprocesser, er en god måde at kickstarte en ny tilgang til jeres forretning og forretningsområde. For det er ikke længere nok at være forandringsparat. Du skal være forandringsskaber eller disrupte din branche, hvis du ikke vil overhales indenom af konkurrenterne.

”Jamen, sådan har vi altid gjort!” Eller ”Den måde vi altid har gjort her, er…”. Det er sætninger, du tit hører mange gange i løbet af en arbejdsdag – og du hører den lige så tit hos medarbejderne på gulvet som på de bonede gulve i direktionslokalerne.

Det er vejen til enden for din virksomhed. For selv om den måde, vi altid har gjort tingene på, har ført dit firma til det, det er i dag, skal du ikke forvente, at det vil føre firmaet og medarbejderne derhen, hvor du gerne vil have, at I skal være til næste år – eller om ti år for den sags skyld.

Årsagen skyldes det gode gamle rationale om, at hvis du gør, som du altid har gjort, får du de samme resultatet som hidtil. Og det er bare ikke godt nok, hvis dine konkurrenter har fundet en smartere og mindre omkostningstung måde at løse de samme opgaver på, eller har fundet ud af, at de kan disrupte hele branchen ved at digitalisere arbejdsgangen eller selve leveringen af opgaven.

Vær forandringsskaber frem for bare at være forandringsparat

Derfor er du som leder, og alle dine medarbejdere, nødt til at være mere end bare forandringsparate. For er I kun det, har I allerede valgt at ligge på baghjul af konkurrenterne. Skal de overhales, skal I være dem, som skaber forandringerne. Det er forandringsskaberne, der regerer inden for de enkelte brancher i dag. Alle andre halser bagefter og gør lige sådan.

Det kræver en helt ny tilgang, til den måde I arbejder på. Det betyder, at alle hele tiden skal forholde sig til den måde, de gør tingene på. Kan det gøres smartere, nemmere eller enklere på en anden måde – og sænker vi barriererne for at folk kan blive kunder hos os, hvis vi ændrer på det eller det i vores salgs- og leveringsproces?

Forandringer skal være nemme at håndtere

For vil I have flere kunder, skal det være nemt at blive og være kunde. Det samme gælder de forandringer, som skal skabes i virksomheden. Skal de være lette at indføre og slå igennem i den måde, medarbejderne gør tingene på, nytter det ikke at begrave forandringerne i lange memoer og mailserier, gå-hjem møder og uddannelsesrækker, hvor du propper mere viden på.

Nej, forandringerne skal være konkrete og praktiske at udføre. Det er ikke visioner, målsætninger eller akademiske floskler, der får folk til at forandre deres arbejdsmåde. Det kræver konkrete anvisninger og beskrivelser, som er nemme at forstå og implementere. Som Tivoli’s 3-meter regel. Her er alle medarbejdere direktører overfor kunderne i en afstand af 3 meter fra, hvor de står. Har en kunde inden for denne radius et spørgsmål eller et problem, har medarbejderen prokura til at løse det her og nu.

Du og medarbejderne skal turde forandringer

Samtidig skal både du selv og dine medarbejdere turde forandringerne. For grunden til, at medarbejderne altid griber ud efter ”Sådan plejer vi..” og ”Sådan har vi altid gjort…”, er fordi, de ved, at ingen er blevet fyret ved at gøre, som vi altid har gjort. Men faktisk burde den holdning udløse en fyring lige på stedet. I stedet bør alle tænke: ”Er der en nemmere måde?”.

MEN den tilgang til arbejdet betyder også, at der skal være plads og accept af, at man kan fejle – samtidig med, at du som medarbejder selv skal være parat til at handle hurtigt, hvis det går op for dig, at du alligevel har fået valgt en forkert vej.

Samtidig skal du som øverste leder eller ejer være parat til at blive branchens sorte får, der – ifølge konkollegaerne – bruger ufine metoder, som trækker tæppet væk under alle de andre. Der er ingen, som har lyst til at blive sin branches Uber – med mindre du sætter kunderne i første række. For de vil flokkes om løsningen, hvis den gør deres hverdag nemmere og de pågældende produkter og tjenester billigere.

Kickstart den nye måde at tænke på med et foredrag

Den mest effektive måde, at få kickstartet en ny måde at tænke på, er ved at hyre en af de meget engagerende foredragsholdere, der holder foredrag om dette emne. Det kan virkelig mærkes længe efter. Flere af dem afholder også workshops, der kan tilpasses netop jeres virksomhed og de vaner og andre unoder, der har sat jer i stampe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *